Willem Beurs

De schilder Willem Beurs droeg zijn boek “De groote waereld in ’t kleen geschildert” op aan zijn vier Zwolse leerlingen van wie de schilderijen in het Vrouwenhuis worden bewaard. Stichteres Aleida Greve vormde namelijk met familieleden, met haar halfzus en twee nichtjes, rond 1686 een schilderclubje.

Zijn boek gaat over schildertechniek en is het enige uit de 17de eeuw op dit gebied dat bewaard is gebleven. Voor kunsthistorici en kunstenaars die de schilderkunst uit de Gouden Eeuw bestuderen internationaal van groot belang.

Voor 1692 moeten de vier meiden dus schilderles hebben gekregen van deze kunstenaar. In 2017 werden de schilderijen met infraroodreflectografie, röntgencamera en microscoop onderzocht of zij zich aan de aanwijzingen van de meester hielden. Van Beurs zelf bleef, behalve een tekening, geen werk bewaard. Maar misschien dat het bloemstilleven op de schouw in de Regentenkamer van het Vrouwenhuis van zijn hand is?

Willem Beurs had zijn ‘schildercamer’ (atelier) niet in het Vrouwenhuis, maar in een pand aan de Spiegelsteeg, tegenwoordig de Spiegelstraat.

Op 26 september 2025 gaat in het National Museum of Women in the Arts in Washington D.C. de tentoonstelling ‘Women Artists from Antwerp to Amsterdam, 1600-1750′ van start, met in een vitrine Beurs’ boek, opengeslagen bij de opdracht aan de Zwolse meisjes (zie onderaan) en een foto van het Vrouwenhuis waar hun werk na 340 jaar nog steeds te zien is. Het schilderij ‘Het theesalet’ (1689) van Cornelia van Marle staat in de catalogus.

Op 14 november 2025 opent in het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen de tentoonstelling ‘Expedition Zeichnung’ waarin een van de weinig overgebleven tekeningen van Beurs te zien is. Samen met het schilderij ‘Portret van een man in een tuinlandschap’ (1687) van Aleida Greve staat het in de catalogus. 

Het schilderboek ‘De groote waereld…’ van Beurs lezen? Het staat online.

Opdrachtpagina in het boek van Beurs, ‘geschreven vanuit mijn schildercamer, Zwolle 28 augustus 1692’, uitgegeven Amsterdam 1692